Podróżuj "lekko"Wyładuj tak dużo jak się da, tak szybko jak się da. Wszelkiego rodzaju dodatki znajdujące się na froncie zmniejszają aerodynamikę pojazdu a luźna, niepoprawnie zapięta plandeka z boków i tyłu zwiększa zużycie paliwa ( nawet o 5 - 8 % ! ) powodując gorsze spalanie pojazdu a tym samym zaniżając statystyki kierowcy zawodowego. Usuń z pojazdu wszelkie niepotrzebne i ciężkie przedmioty. Sprawdź opony. Zawsze zachowuj w nich odpowiednie ciśnienie. Przestrzeganie kilku prostych zasad pozwoli na zmiejszenie poziomu spalanego paliwa o dobre 4-5%. Niedopompowane opony zwiększają opór i powodują niezdolność pojazdu do właściwego toczenia po drodze. Takie opony bardzo szybko się zużywają.Poruszaj się ze stałą prędkością.Postaraj się utrzymać stałą prędkość korzystając jednocześnie z możliwie najwyższego biegu. Unikaj gwałtownego przyspiesznia i hamowania. Moc, jakiej silnik potrzebuje, by zachować stałą prędkość jest znacznie mniejsza jeśli nie hamujesz i przyspieszasz zbyt często. Uczestnicz w ruchu patrząc daleko przed siebie. Jeśli trasa, na której się znajdujesz wymaga częstego przyspiesznia i hamowania - rób to delikatnie. Unikaj dynamicznych startów i ostrego hamowania. Są one główną przyczyną utraty paliwa oraz szybszego zużycia niektórych komponentów pojazdu (np hamulce, opony) Zachowaj bezpieczną odlegość między pojazdami, co pozwoli zyskać cenną odległość a co za tym idzie, więcej czasu na stopniowe hamowanielub przyspieszanie.PODCZAS PODRÓŻYPrzy dużej prędkości zamknij szyby. Nie jedź z otwartymi szybami, o ile prędkość pojazdu nie wynosi więcej niż 60km/h. Jazda z otwartą szybą na autostradzie zmniejsza ogólną aerodynamikę pojazdui powoduje zwiększenie konsumpcji paliwa. Usuń z pojazdu wszelkie elementy które zakłócają oryginalny, aerodynamiczny wygląd pojazdu i jego opływowy kształt. Łagodnie zmniejszaj prędkość. Za każdym razem, gdy naciskasz hamulce, tracisz energię. Postraj się wykorzystać energię toczenia pojazdu tak jak to tylko możliwe. Używaj retardera i hamowania silnikiem by zredukować prędkość gdy dojeżdżasz do świateł. Zwracaj uwagę na prędkość z jaką się poruszasz. Poruszaj się z maksymalną dopuszczalną prędkością by oszczędzić paliwo, staraj się nie wyprzedzać pojazdów ze zbyt dużą prędkością. Korzystając z tych prostych rad można uzyskać poprawę ekonomii paliwowej o 10-15%. Celem powinna być stała prędkość!Sprawdzaj ostrzeżenia silnika. Dzisiejsze pojazdy wyposażone są w zaawansowane systemy diagnostyczne (OBD) które na bieżąco monitorują pracę silnika. Jeśli w czasie jazdy wyświetli się ostrzeżenie OBD, istnieje prawdopodobieństwo, że spalanie jest za wysokie a ekonomia paliwowa leci w dół. Wymiana uszkodzonego czujnika może w tym przypadku poprawić o całe 40% wynik spalania. Jeśli ostrzeżenie pojawia się często, powinieneś skonsultować to ze specjalistą. Ogranicz do koniecznego minimum korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji. Możesz używać ich wybiórczo, żeby zredukować obciążenie silnika. Rzadsze korzystanie z klimatyzacji pozwala na zaoszczędzenie 10-15% paliwa. Parkuj swój pojazd w cieniu. Nie rozgrzewaj pojazdu. Dzisiejsze pojazdy nie potrzebują tego. Wystarczy delikatnie ruszyć do przodu po uruchomieniu zapłonu. Niepotrzebne rozgrzewanie pojazdu zwiększa poziom emisji spalin, powoduje utratę paliwa. Staraj się unikać miejsc o dużym natężeniu ruchu. Postaraj się znaleźć alternatywną drogę zamiast brnąć w centrum zakorkowanego miasta. Potrwa to może kilkanaście minut więcej, ale pozwoli zmniejszyć konsumpcję paliwa i zmniejszyć zużycie hamulców, skrzyni biegów. Pozwala to również w dużym stopniu uniknąć szybkiego zmęczenia kierowcy i zredukować ryzyko wypadku!Kiedy dojeżdżasz do świateł, postaraj się unikać całkowitego zatrzymywania pojazdu. Jeśli już zatrzymasz się na światłach a te zmienią się na zielone, przyspiesz stanowczo, ale postaraj się nie wciskać pedała bardziej niż do połowy. Zmień na następny bieg tak szybko jak to możliwe. Silniki diesla w większości przypadków wymagają zmiany biegu zanim obrotomierz wskaże 1,500 rpm, niektóre nawet niżej. Etykiety: